Black Friday: δύο λέξεις που δημιουργούν άμεσα στον καθένα μας μια εγρήγορση. Μια ημέρα φαινόμενο, που ξεκίνησε από την Αμερική και σιγά-σιγά έχει εξαπλωθεί σε όλο τον κόσμο. Ακολουθεί την ημέρα του Thanksgiving και είναι η τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου. Η ιστορία της ξεκινάει κάπως σκοτεινή αλλά έχει πλεόν μετατραπεί στην πιο κερδοφρόρα ημέρα πωλήσεων στην Αμερική. Τι γνωρίζετε όμως για το φαινόμενο Black Friday Ελλάδα;
Η Black Friday Ελλάδα έχει ξεκινήσει και εφαρμόζεται από το 2015 όταν μεγάλη αλυσίδα καταστημάτων ηλεκτρονικών κι άλλων ειδών έτρεξε για πρώτη φορά αυτή την μεγάλη προωθητική ενέργεια εκπτώσεων. Κι ενώ ξεκίνησε με χαμηλό ενδιαφέρον πολύ γρήγορα, με την συμμετοχή περισσότερων αλυσίδων, από το 2016 έχει γίνει εξαιρετικά δημοφιλής.
Σύμφωνα με τα στοιχεία Google Trends της τελευταίας πενταετίας, ο όρος αναζήτησης “Black Friday” έφτασε σταδιακά από το 2017 στο 2018 και στην Ελλάδα στην κορυφή του δείκτη “Interest Over Time”. Η Black Friday Ελλάδα έχει ήδη λοιπόν μια μεγάλη αναγνωρισιμότητα μεταξύ των αγοραστών. Έχει καθιερωθεί σαν ένας εμπορικός θεσμός που κάθε χρόνο προσελκύει όλο και περισσότερες επιχειρήσεις να συμμετέχουν σε αυτόν.
Η έρευνα της picodi.com μέσω της πύλης Black-Friday.Global μας προσφέρει πολλά χρήσιμα στοιχεία του 2018 για την αγορά Black Friday Ελλάδας και των αγοραστών.
Μεγάλη αύξηση πωλήσεων
- Η αύξηση πωλήσεων στις πωλήσεις Black Friday Ελλάδα είναι 1141% αριθμός παρόμοιος με αυτούς που καταγράφονται και σε άλλες χώρες της Ευρώπης (πηγή picodi.com/Black-Friday.Global)
- H Black Friday ενισχύει σημαντικά τον τζίρο των επιχειρήσεων του Νοεμβρίου αλλά και όλου του χρόνου. Σύμφωνα με τα παγκόσμια ευρήματα της ίδιας έρευνας το μερίδιο του Νεομβρίου κυμαίνεται σε συμμετοχή περίπου στο 20% του ετήσιου κύκλου πωλήσεων.
- Η Black Friday στην Ελλάδα κρατάει μία εβδομάδα! Σύμφωνα με την Google/Google Trends οι πωλήσεις το 2018 ξεκίνησαν από την Δευτέρα 26/11 και κορυφώθηκαν την Πέμπτη 29 & την Παρασκευή 30/11.
- Οι πιο δημοφιλείς ώρες, σύμφωνα με την ίδια έρευνα, είναι τα μεσάνυχτα και οι μεσημεριανές ώρες 2-3μμ.
Αγοραστική συμπεριφορά
(πηγή Black-Friday.Global)
- Το 85% των Ελλήνων ξέρει τι είναι η Black Friday. Ενώ, το 36% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι θα πάρει μέρος σε αυτήν τη «γιορτή» αγορών.
- To 64,5% από αυτούς που θα κυνηγήσουν τις προσφορές τόσο στα καταστήματα όσο και στο διαδίκτυο,
- το 20,7% θα αναζητήσει ευκαιρίες μόνο σε φυσικά καταστήματα
- ενώ το 14,8% θα επιλέξει μόνο ηλεκτρονικά καταστήματα
- Οι πρώτες αναζητήσεις σχετικά με την Black Friday ξεκινάνε 2-3 εβδομάδες πριν και 62% των αγοραστών ξέρει απο πρίν τι θα αγοράσει.
- Kατά μέσο όρο αντιστοιχούν 3,9 προϊόντα ανά συμμετέχοντα στις πωλήσεις.
- Ο μέσος Έλληνας κατά την διάρκεια της Black Friday εκτιμάται ότι ξόδεψε, το 2018, περίπου 206€ με αυξητική τάση.
- Οι δημοφιλέστερες κατηγορίες αγορών, σύμφωνα με την έρευνα ήταν:
Επίπεδο εκπτώσεων
Οι εκπτώσεις στην διάρκεια της Black Friday διαφέρουν από χώρα σε χώρα. O παγκόσμιος μέσος όρος, σύμφωνα με την έρευνα της picodi.com, είναι στο 55% με την Αμερική & τον Καναδά να οδηγούν με μέσους όρους 68% & 66% αντίστοιχα. Για την Ευρώπη, τον υψηλότερο μέσο όρο 62% καταγράφει το Ηνωμένο Βασίλειο. Οι υπόλοιπες χώρες είναι σε χαμηλότερα επίπεδα & Ελλάδα κυμαίνεται στο 53%. Η εξοικονόμηση που εκτιμάται ότι θα έχουν οι Έλληνες καταναλωτές στην διάρκεια της Black Friday είναι 232€.
Ετοιμότητα & προκλήσεις Black Friday για τις επιχειρήσεις
Με βάση τα παραπάνω στοιχεία είναι σαφές ότι η συμμετοχή στις εκπτώσεις/προσφορές Black Friday μπορεί να συντελέσει στην αύξηση της επισκεψιμότητας και των εσόδων της ηλεκτρονικής και φυσικής σας επιχείρησης. Ακόμα κι αν η γκάμα των προϊόντων που μπορείτε να προσφέρετε με έκπτωση είναι περιορισμένη, μην μείνετε “εκτός συζήτησης”. Την εβδομάδα της Black Friday οι κατανωλωτές έχουν έντονο αγοραστικό ενδιαφέρον. Είναι εξαιρετικά “συντονισμένοι” και θετικά προδιατεθιμένοι να ξοδέψουν στα προϊόντα και τις κατηγορίες που τους ενδιαφέρουν.
Η προετοιμασία ωστόσο για αυτό το αγοραστικό γεγονός καλό είναι να ξεκινάει νωρίς. Δεν είναι εύκολο να τρέξουν ενέργειες, ειδικά on-line, οι οποίες ξεκινάνε να σχεδιάζονται την ίδια εβδομάδα της Black Friday.
Παρακάτω θα βρείτε μερικά σημεία που καλό να λάβετε υπόψιν σας αν έχετε στο μυαλό σας την σκέψη να συμμετέχετε στην Black Friday.
Προετοιμασία
- Ξεκινήστε νωρίς λαμβάνoντας υπόψιν τα είδη/κατηγορίες που θα συμμετέχουν και το επίπεδο προσφορών που θα προσφέρετε. Αν έχετε και φυσικό/α σημείο/α πώλησης κάντε ένα συνολικό πλάνο.
- Προσπαθείστε να προσφέρετε ένα ικανοποιητικό % έκπτωσης. ‘Οσο πιο κοντά στο επίπεδο της μέσης έκπτωσης 53% που υπολογίζεται ότι υπάρχει στην Ελληνική αγορά κατά την διάρκεια της Black Friday τόσο καλύτερα.
- Ξεχωρίστε και ποντάρετε σε δυνατές σας κατηγορίες, εκεί που έχετε προϊοντικό πλεονέκτημα ή ανταγωνιστικότερη τιμή. Χρησιμοποιείστε αυτά τα προϊόντα/κατηγορίες σαν πρωταγωνιστές στην επικοινωνία σας.
Σχεδιασμός
- Λάβετε υπόψιν, για το συνολικό σας προγραμματισμό, το διάστημα Mid Season Sales (αν είστε στους σχετικούς κλάδους) που προηγείται της Black Friday στην αρχή του Νοεμρίου. Στην διάρκεια των εκπτώσεων αυτών οι αγοραστές εντοπίζουν προϊόντα που τους ενδιαφέρουν. Δεν προχωράνε όμως στην τελική αγορά προσδοκώντας μεγαλύτερο επίπεδο προσφοράς στηνBlack Friday. Ακόμα κι αν οι Mid Season Sales δεν φέρουν τα αποτελέσματα που προσδοκούσατε μην ξεχνάτε ότι το πλάνο υποστήριξης τους έχει “γράψει” στο μυαλό των αγοραστών κι αποτελεί κάτι σαν προετοιμασία (διαβάστε παραπάνω “το 62%των αγοραστών ξέρει τι θα αγοράσει”).
- Δούλεψτε με την ομάδα σας και…
Διαβάστε όλο το άρθρο για το πως να σχεδιάσετε την Black Friday εδώ.