Η ερώτηση που γίνεται από τις επιχειρήσεις στις αρχές του καλοκαιριού: Black Friday πότε είναι φέτος;
Μεγάλες και μικρές επιχειρήσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό γνωρίζουν καλά την εμπορική σημασία της συγκεκριμένης ημέρας. Έτσι, ξεκινούν να την σχεδιάζουν νωρίς.
Για το 2019 η Black Friday είναι στις 29 Νοεμβρίου αμέσως μετά, όπως πάντα, από το Thanksgiving της Αμερικής. Πρόκειται για μια από τις σημαντικότερες στιγμές του εμπορίου σε όλο τον κόσμο και πλέον και στην Ελλάδα.
Black Friday Ελλάδα, στοιχεία Αγοράς
H Black Friday στην Ελλάδα ξεκίνησε δειλά τα βήματα της το 2015. Ενώ, από το 2016 και μετά αναπτύσσεται σαν ένας πολύ δυνατός εμπορικός θεσμός. Είναι πλέον ένα καταναλωτικό γεγονός που γνωρίζουν καλά & περιμένουν οι περισσότεροι αγοραστές.
Με βάση στοιχεία της picodi.com και της Google καταγράψαμε όλα τα στοιχεία της αγοράς που αφορούν την Black Friday στο άρθρο “Black Friday Ελλάδα, στοιχεία και συμπεράσματα“.
Η αύξηση των πωλήσεων στις πωλήσεις Black Friday Ελλάδα είναι πολύ μεγάλη στο 1141% και η συμμετοχή της στον ετήσιο κύκλο εργασιών των επιχειρήσεων μπορεί να φτάσει και το 20%. Οι Έλληνες αγοραστές είναι πλέον απόλυτα γνώστες του τι είναι Black Friday και είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν πάνω από 200€ κατά μέσο όρο εκείνη την/τις ημέρες. Διαβάστε αναλυτικότερα όλες τις πληροφορίες για την αγορά και την συμπεριφορά των καταναλωτών εδώ.
Ετοιμότητα & προκλήσεις Black Friday για τις επιχειρήσεις
Με βάση τα παραπάνω στοιχεία είναι σαφές ότι η συμμετοχή στις εκπτώσεις/προσφορές Black Friday μπορεί να συντελέσει στην αύξηση της επισκεψιμότητας και των εσόδων της ηλεκτρονικής και φυσικής σας επιχείρησης. Η προετοιμασία της ωστόσο, καλό είναι να ξεκινάει νωρίς. Έτσι θα μπορέσετε να έχετε αφενός τον χρόνο να σκεφτείτε καλά τον σχεδιασμό της, αφετέρου για να προγραμματίσετε την επένδυση και τους πόρους που θα χρειαστεί.
Κάπου εδώ μπορεί να σκέφτεστε “μα γιατί να κάνουμε και Black Friday;” ή “δεν μπορούμε να κάνουμε τόσο υψηλές εκπτώσεις“. Η αλήθεια είναι ότι είναι μια απαιτική προωθητική ενέργεια. Καλύτερα όμως να μην την αφήσετε εκτός του πλάνου σας.
Κι ο λόγος είναι απλός: γιατί και οι πελάτες σας την ψάχνουν (τα τελευταία 5 χρόνια η Google καταγράφει διπλασιασμό των σχετικών αναζητήσεων και στην Ελλάδα, δείτε εδώ) και θα σας προλάβουν οι ανταγωνιστές σας.
Ακόμα κι αν η γκάμα των προϊόντων που μπορείτε να προσφέρετε με έκπτωση είναι περιορισμένη, μην μείνετε “εκτός συζήτησης”. Την εβδομάδα της Black Friday οι κατανωλωτές έχουν έντονο αγοραστικό ενδιαφέρον. Είναι εξαιρετικά “συντονισμένοι” και θετικά προδιατεθιμένοι να ξοδέψουν στα προϊόντα και τις κατηγορίες που τους ενδιαφέρουν.
Μελετήστε και συζητήστε με την ομάδα και τους συνεργάτες σας εγκαίρως και κάντε το πλάνο σας. Μην το αφήσετε για τελευταία στιγμή τον Οκτώβριο.
Παρακάτω θα βρείτε ένα βασικό οδηγό αν έχετε στο μυαλό σας την σκέψη να συμμετέχετε στην Black Friday:
Black Friday πότε είναι: Προετοιμασία / Σχεδιασμός
- Ξεκινήστε νωρίς λαμβάνoντας υπόψιν τα είδη/κατηγορίες που θα συμμετέχουν και το επίπεδο προσφορών που θα προσφέρετε. Αν έχετε και φυσικό/α σημείο/α πώλησης κάντε ένα συνολικό πλάνο.
- Προσπαθείστε να προσφέρετε ένα ικανοποιητικό % έκπτωσης όσο πιο κοντά στο επίπεδο της μέσης έκπτωσης 53% που υπολογίζεται ότι υπάρχει στην Ελληνική αγορά κατά την διάρκεια της Black Friday.
- Ξεχωρίστε και ποντάρετε σε δυνατές σας κατηγορίες, εκεί που έχετε προϊοντικό πλεονέκτημα ή ανταγωνιστικότερη τιμή. Χρησιμοποιείστε αυτά τα προϊόντα/κατηγορίες σαν πρωταγωνιστές στην επικοινωνία σας.
- Λάβετε υπόψιν, για το συνολικό σας προγραμματισμό, το διάστημα Mid Season Sales (αν είστε στους σχετικούς κλάδους) που προηγείται της Black Friday στην αρχή του Νοεμβρίου. Στην διάρκεια των εκπτώσεων αυτών οι αγοραστές εντοπίζουν προϊόντα που τους ενδιαφέρουν αλλά δεν προχωράνε στην τελική αγορά προσδοκώντας μεγαλύτερο επίπεδο προσφοράς στηνBlack Friday. Ακόμα κι αν οι Mid Season Sales δεν φέρουν τα αποτελέσματα που προσδοκούσατε μην ξεχνάτε ότι το πλάνο υποστήριξης τους έχει “γράψει” στο μυαλό των αγοραστών κι αποτελεί κάτι σαν προετοιμασία (διαβάστε παραπάνω “το 62%των αγοραστών ξέρει τι θα αγοράσει”).
- Δούλεψτε με την ομάδα σας και το agency που σας υποστηρίζει ένα απλό πλάνο που θα μπορέσετε να υλοποιήσετε εγκαίρως και με επιτυχία. Μην παρασύρεστε σε περίπλοκους μηχανισμούς που βλέπετε να εκτελούνται από μεγάλες εταιρίες. Μείνετε εστιασμένοι.
- Ξεχωρίστε ένα budget το οποίο θα επενδύσετε και μοιράστε το στα σημαντικά κομμάτια του πλάνου σας. Μην προσπαθήστε να τα κάνετε όλα και τελικά δεν κάνετε τίποτα.
- Τα κόστη διαφήμισης online αυξάνονται σημαντικά την περίοδο Black Friday. Συμφωνείστε με το agency που διαχειρίζεται το paid advertising πρόγραμμα σας την στρατηγική που θα ακολουθήσετε.
- Αν έχετε δυνατότητα φτιάξτε ένα ξεχωριστό πλάνο για τους υπάρχοντες πελάτες σας που θα τους παρακινήσει να αγοράσουν στην αρχή της εβδομάδας (πχ αποκλειστικό κουπόνι έκπτωσης Black Friday).
Black Friday πότε είναι: Εμπειρία πελάτη / Εξυπηρέτηση
- Οι αγοραστές γίνονται ακόμα πιο απαιτητικοί στην διάρκεια του Black Friday. Ζητούν άμεσα απαντήσεις και σωστή εξυπηρέτηση. Οργανώστε το προσωπικό και συνεργάτες σας εγκαίρως και βεβαιωθείτε ότι έχετε ενισχύσει τις βάρδιες στα φυσικά καταστήματα σας αλλά και τους ανθρώπους που εξυπηρετούν online.
- Φροντίστε το αγοραστικό ταξίδι του πελάτη σας να είναι όσο πιο ομαλό και θετικό γίνεται, είτε είναι online είτε offline. Τσεκάρετε το eshop σας κι αν είναι δυνατόν απλοποιείστε βήματα.
- “Κλείστε” την πώληση άμεσα. Οι αγοραστές μόλις εξαντλήσουν το διαθέσιμο ποσό για αγορές θα σταματήσουν να ανταποκρίνονται σε διαφημιστικά μηνύματα κι αγορές.
- Ακούστε με υπομονή τους πελάτες και μάθετε τι μπορείτε να κάνετε καλύτερα, διαφορετικά για την επόμενη φορά.
- Λάβετε υπόψιν καθυστερήσεις που μπορεί να προκύψουν κατά την προετοιμασία & παράδοση από τις εταιρίες courier των online παραγγελιών σας. Ενημερώστε εγκαίρως τους πελάτες πριν προκύψουν ερωτήματα κι εκνευρισμοί.
Τεχνικές Προκλήσεις
- Βεβαιωθείτε ότι το online κατάστημα σας έχει τις τεχνικές προδιαγραφές και την δυναμική που χρειάζεται για να ανταπεξέλθει εκείνες τις ημέρες. Αυξήστε, με την συμβολή του προγραμαμτιστή σας, τον χώρο στον server που σας φιλοξενεί και παρακολουθείστε συνεχώς την πορεία του.
- Οχυρωθείτε εγκαίρως ενάντια κακόβουλων επιθέσεων online, από επιτήδειους, που θα προσπαθήσουν να σας βλάψουν εκείνες τις ημέρες λόγω του γενικότερου φόρτου.
- Μην αφήσετε για τελευταία στιγμή το στήσιμο καμπανιών σε Google, Facebook, Mailchimp κι άλλα δημοφιλή sites που υποστηρίζουν το πλάνο σας. Οσο περνάνε οι μέρες και πλησιάζει η Black Friday όλα τα sites & providers πιέζονται. Οι διαδικασίες & οι εγκρίσεις των δημιουργικών καθυστερούν ενώ δεν είναι ασυνήθιστο να “πέσει” και κάποια από τις πλατφόρμες, όπως συνέβη με το Facebook το 2018.
Ανταγωνισμός
- Παρακολουθείστε στενά τον ανταγωνισμό σας και τις ενέργειες που κάνει. Καταγράψτε τις ώστε να τις αξιολογήσετε με ησυχία αργότερα πως σας επηρέασαν.
- Αν έχετε άμεσα δυνατότητα να κάνετε match μια τιμή ή ένα % έκπτωσης κάντε το. Μην αλλάξετε όμως το συνολικό σας πλάνο όταν είναι σε εξέλιξη, δεν υπάρχει χρόνος.
Όταν τελειώσει η περίοδος Black Friday μαζέψτε στοιχεία, αναλύσεις και feedback από τους πωλητές σας κι μελετήστε τα όσο τα έχετε φρέσκα στο μυαλό σας. Βγάλτε συμπεράσματα, αναπροσαρμόστε την ετήσια στρατηγική σας αν χρειάζεται σχεδιάζοντας τα επόμενα βήματα ανά τομέα πχ marketing, pricing, υποδομής κλπ. Δεν χρειάζεται να περιμένετε την επόμενη Black Friday για να τα βάλετε σε εφαρμογή. Είναι σίγουρο ότι κάποια από αυτά θα έχουν αντίκτυπο και στις υπόλοιπες ενέργειες της χρονιάς πoυ έρχεται.
Αν θέλετε να μάθετε περισσότερες πληροφορίες για το eCommerce στην Ελληνική Αγορά διαβάστε εδώ.