Η περίοδος 2020-2021 θα μείνει στην ιστορία, λόγω Covid, για πολλούς λόγους. Επιχειρηματικά ίσως ακόμα για ακόμα περισσότερους. Μέσα σε λίγους μήνες άλλαξαν καταναλωτικές συμπεριφορές, μοντέλα λειτουργίας επιχειρήσεων, ενδυναμώθηκαν κλάδοι εμπορίου/υπηρεσιών/παραγωγής ή αντίθετα επηρεάστηκαν άλλοι πολύ αρνητικά. Σε ένα τέτοιο γενικό πλαίσιο, ο ψηφιακός μετασχηματισμός στις μικρές επιχειρήσεις γίνεται πιο επιτακτικός από ποτέ.
Σχεδόν όλες μας οι δραστηριότητες έχουν μεταφερθεί online, η τεχνολογία καλπάζει πιο γρήγορα από ποτέ, τα Social Media και το E-Commerce κυριαρχούν στην καθημερινότητα μας. Ο καταναλωτής αποκτά την υπέρτατη δύναμη και οι επιχειρήσεις καλούνται επιτακτικά να μετασχηματιστούν ψηφιακά και γρήγορα μάλιστα, αν θέλουν να ακολουθούν τις εξελίξεις.
Μοντέλα σαν το “Click Away” (στην σωστή του εκδοχή Click & Collect) μπορεί να ευνοήσουν τις μικρές/μεσαίες επιχειρήσεις που είχαν μεριμνήσει να δημιουργήσουν eshops κι από την άλλη να απογοητεύουν τις υπόλοιπες που δεν είχαν ακόμα κάνει αυτό το βήμα. To πρόγραμμα ΕΣΠΑ επιδότησης ηλεκτρονικού καταστήματος (Β’ κύκλος) θα βοηθήσει τις επιχειρήσεις αυτές να κάνουν το πρώτο τους μεγάλο ψηφιακό βήμα.
Η δημιουργία eshop είναι ένα πρώτο βήμα στον ψηφιακό μετασχηματισμό αλλά φυσικά δεν είναι το μόνο. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι μια μετάβαση με στόχο την μακροχρόνια ανάπτυξη μιας επιχείρησης. Οι βασικοί πυλώνες του ψηφιακού μετασχηματισμού για τις μικρές επιχειρήσεις συνοψίζονται γύρω από 4 βασικές περιοχές:
- Ο πελάτης & η αγοραστική του εμπειρία (Customer Experience)
- Το μοντέλο λειτουργίας της επιχείρησης (Business Model)
- Διαδικασίες λειτουργίας (Operational Processes)
- Ενδυνάμωση προσωπικού (Employees Empowerment)
Ψηφιακός μετασχηματισμός, ορισμός
Ας δούμε τον ορισμό αναλυτικά. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός αναφέρεται στην μετρατροπή των διαδικασιών, του τρόπου δουλειάς, των υπηρεσιών μιας επίχειρησης μέσω της τεχνολογίας και της ψηφιοποίησης. Στόχος ενός project ψηφιακού μετασχηματισμού είναι η περαιτέρω ανάπτυξη της επιχείρησης, η αύξηση της αποτελεσματικότητας και η απλοποίηση του τρόπου λειτουργίας της.
Ετοιμότητα μικρών επιχειρήσεων σε ψηφιακό μετασχηματισμό προ-COVID
Tα αποτελέσματα της έρευνας που έτρεξε το Ινστιτούτο Μικρών Επιχειρήσεων, προ-Covid, τον Νοεμ-Δεκ 2019 δείχνουν ότι οι μικρές επιχείρησεις είναι πίσω στην ετοιμότητα τους με εξαίρεση το ψηφιακό μαρκετινγκ (Digital Marketing). Ας δούμε όμως και τα αποτελέσματα αναλυτικά:
- Στην αξιολόγηση της ενσωμάτωσης σύγχρονων εφαρμογών και συστημάτων, το Digital Marketing έχει το μεγαλύτερο ποσοστό ενσωμάτωσης 59,2%.
- Το Digital Marketing τα τελευταία χρόνια είναι ένα σημαντικός μοχλός ανάπτυξης των μικρών επιχειρήσεων αν και η διάθεση για επένδυση συχνά παραμένει σε χαμηλότερα από το αναγκαίο επίπεδα.
- Άλλες σύγχρονες εφαρμογές και τα ποσοστά ενσωμάτωσης τους είναι: η ψηφιακή διαχείριση παραγγελιών-προμηθειών με 27,8%, η διαδικτυακή πλατφόρμα 25,1%, η επεξεργασία & ανάλυση παραγωγικών/εμπορικής δραστηριότητας 24,1% τα συστήματα ηλεκτρονικών πωλήσεων/eshop με 20,5% κα.
- Η έρευνα του IME αξιολόγησε επίσης στις μικρές επιχειρήσεις:
- στην γνώση όρων που αφορούν το σύγχρονο ψηφιακό Περιβάλλον (ψηφιακές πλατφόρμες, τεχνητή νοημοσύνη, cloud computing, internet of things κα)
- στον βαθμό ενημέρωσης σε ψηφιακές έννοιες, στις επιπτώσεις που έχουν οι ψηφιακές αλλαγές στην απασχόληση, στον βαθμό επίδρασης της τεχνολογίας αλλά και
- στα ποσοστά που δήλωσαν οι μικρές επιχειρήσεις ότι έχουν επενδύσει σε διάφορες κατηγορίες επένδυσης (τεχνολογικός/ψηφιακός εξοπλισμό 29,7% – μηχανήματα/εξοπλισμός 28,5% – κτιριακές εγκαταστάσεις 20,2% κα)
- στο ποια είναι η πηγή χρηματοδότησης των επενδύσεων τους και ποιοι είναι οι ανασταλτικοί παράγοντες επενδύσεων (51% απαντούν η έλλειψη πρόσβασης σε χρηματοδότηση).
O COVID εντείνει δραματικά την ανάγκη για ψηφιακό μετασχηματισμό σε μικρές επιχειρήσεις
Κινούμαστε εδώ κι αρκετούς μήνες σε μια αγορά όπου τίποτα δεν είναι προβλέψιμο και δεν θυμίζει τον τρόπο που δουλεύαμε “πριν”. Τα πολλαπλά lockdowns, τα νέα μοντέλα έκτακτης λειτουργίας του εμπορίου, εστίασης, θεαμάτων (delivery, click away, ψηφιακές παραστάσεις κλπ) μας το απέδειξαν τους τελευταίους 12 μήνες. Ο ψηφιακός μερασχηματισμός συμβαίνει πλέον χωρίς καν να προλαβαίνουμε να τον αντιληφθούμε.
Τον Σεπτέμβριο του ΄20 η Krataion Consulting & ο GR.EC.A, έτρεξαν μια έρευνα για το θέμα στον τομέα του Λιανικού Εμπορίου. Η έρευνα επιβεβαίωσε το αναμενόμενο: την επιτάχυνση και τις αλλαγές που έφερε εσπευσμένα ο Covid, από την άνοιξη σε καταναλωτές κι επιχειρήσεις. Όμως η ανάγκη για ακόμα ταχύτερο ψηφιακό μετασχηματισμό παραμένει ακόμα επιτακτική. Δύο μήνες μετά από την έρευνα και το “Click Away” δημιουργεί ένα νέο κύμα πίεσης στις επιχειρήσεις αναμέσα σε όλα τα άλλα και για εντονότερο ψηφιακό μετασχηματισμό.
Που είμασταν ωστόσο τον Σεπτέμβριο στις μετρήσεις; Κάναμε βήματα από το πρώτο lockdown και μετά; Τα στοιχεία δείχνουν ότι παρότι οι Έλληνες retailers κι έκαναν βήματα και προσαρμόστηκαν, έχουμε ακόμα να κάνουμε αρκετά για να πετύχουμε την πλήρη υλοποίηση του ψηφιακού μετασχηματισμού των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων. (Η έρευνα, Σεπτέμβριος 2020, έγινε σε ένα δείγμα 1000 καταναλωτών ηλικίας 18-54 ετών και σε 50 επιχειρήσεις λιανεμπορίου -“retailers”).
H πλευρά των καταναλωτών
- 16% των καταναλωτών, βάσει της έρευνας, αγόρασαν online πρώτη φορά από τότε που άρχισε ο Covid-19. Η συχνότητα των αγορών online αυξήθηκε κατά μέσο όρο 6,4% σε όλους τους κλάδους με το 60% των καταναλωτών να δηλώνει διατεθειμένο να συνεχίσει να αγοράζει online όλες τις κατηγορίες προϊόντων
- 1 στους 2 καταναλωτές είναι ευχαριστημένοι/ σχετικά με τις online αγορές τους
- To αγοραστικό ταξίδι του καταναλωτή ξεκινάει με έρευνα για ένα προϊόν και συνεχίζεται μέχρι να αποφασίσει την αγορά του.
- 4 στους 5 καταναλωτές κάνουν την έρευνα τους κυρίως μέσω Google ή σε ισότοπους σύγκρισης τιμών, έστω κι αν η αγορά τους πραγματοποιηθεί σε φυσικό κατάστημα.
- 2 στους 3 καταναλωτές παρατηρούν διαφημίσεις και επηρεάζονται στην λήψη της απόφασης τους
- Οι καταναλωτές αγοράζουν online κυρίως για: ευκολία, καλύτερες τιμές, υγιεινή (αποφυγή καταστήματος)
Ψηφιακός μετασχηματισμός & η πλευρά των επιχειρήσεων
Οι επιχειρήσεις λιανεμπορίου επιβεβαίωσαν τις εξής αλλαγές:
- 96% των retailers είδαν τις online πωλήσεις τους να αυξάνονται σημαντικά
- Το 87% παρατήρησε αύξηση των αγορών μέσω κινητού, το 54% ότι οι πελάτες αγοράζουν λιγότερα προϊόντα, το 53% ότι κάνουν περισσότερες κριτικές και το 53% ότι πλέον οι καταναλωτές αναγνωρίζουν την προσφορά των εταιρειών που επιλέγουν για τις αγορές τους στο κοινωνικό σύνολο π.χ. κοινωνικά μέτρα που έλαβαν λόγω Covid19.
- Προσπαθώντας οι επιχειρήσεις να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες Covid
- αύξησαν το budget του ψηφιακού μάρκετινγκ,
- επένδυσαν στον ψηφιακό μετασχηματισμό και στη βελτίωση της εμπειρίας των πελατών
- κι αύξησαν τις εκπτώσεις τους.
- Στο θέμα του ψηφιακού μετασχηματισμού:
- 65% των επιχειρήσεων δήλωσε ότι θεωρεί ότι έχει υιοθετήσει ψηφιακά εργαλεία μέχρι στιγμής σε μεγάλο/πολύ μεγάλο βαθμό.
- Παρόλα αυτά διαβάζοντας επιμέρους απάντησεις των επιχειρήσεων στην έρευνα διαφαίνεται ότι διάφορα εργαλεία ψηφιακού μετασχηματισμού δεν έχουν υιοθετηθεί ακόμα επαρκώς. Ενδεικτικά:
- η χρήση τεχνητής νοημοσύνης (91%), εφαρμογές για κινητά (87%), χρήση ηλεκτρονικής τιμολόγησης (75%), χρήση cloud (67%) ή big data analytics (60%)
- Παράλληλα ένα 60% των επιχειρήσεων δήλωσαν ότι δεν έχουν εκπαιδεύσει επαρκώς το προσωπικό τους.
Και τι κάνω τώρα σαν μικρή ή μεσαία επιχείρηση;
H κατεύθυνση είναι μονόδρομος. Αλλά καλός!
Προγραμματίστε τον ψηφιακό σας μετασχηματισμό. Οι πελάτες και η καταναλωτική συμπεριφορά θα αλλάξει ξανά & ξανά μέχρι να τελειώσει η ιστορία του Covid. Τίποτα δεν θα είναι όπως “πριν”, μην περιμένετε να λειτουργήσετε με τον ίδιο τρόπο που λειτουργούσατε τον Φεβρουάριο του 2020.
Ξεκινήστε με τα βασικά:
- Αν είστε στο Λιανεμπόριο κι η επιχείρηση σας δεν έχει ηλεκτρονικό κατάστημα θα δυσκολευτείτε στο μέλλον. Εξετάστε την άμεση δημιουργία του.
- Αν έχετε ηλεκτρονικό κατάστημα ήδη, είναι σωστά στημένο και λειτουργικό για να αποδίδει όπως πρέπει; Mήπως χρειάζεται να αναβαθμιστεί ή να ξανα-φτιαχτεί από την αρχή;
- O δεύτερος κύκλος ΕΣΠΑ e-Λιανικό που επιδοτεί ως 5000€ την κατασκευή νέων ηλεκτρονκών καταστημάτων είναι ένα υποστηρικτικό εργαλείο.
- Έχετε ένα λειτουργικό ERP σύστημα στην επιχείρηση σας; Μήπως ήρθε η ώρα να συνδέσετε το ERP με το eshop σας;
- Tα παραπάνω ισχύουν και σε άλλες επιχειρηματικές κατηγορίες, απλά websites, ηλεκτρονικές πλατφόρμες εκπαίδευσης κα. Η καταναλωτική συμπεριφορά και οι συνήθειες αλλάζουν παντού.
- Υποστηρίζετε το ηλεκτρονικό σας κατάστημα / επιχείρηση σας όπως χρειάζεται; Επενδύετε σε ενέργειες Digital Marketing που θα αναπτύξουν την επιχείρηση σας;
- Ποια είναι η εμπειρία του πελάτη σας (Customer Experience) online αλλά και offline; Τι κάνετε για να την βελτιώσετε;
- Έχετε full focus στον πελάτη σας; Είναι στημένη η ομάδα και η εταιρία σας να εξυπηρετήσει ένα consumer centric μοντέλο;
- Πως υποστηρίζουν οι άνθρωποι σας την επιχείρηση και την πορεία προς ένα πλάνο ψηφιακού μετασχηματισμού; Τι επιπλεόν εργαλεία κι εκπαίδευση χρειάζονται;
- Εκμεταλλεύεστε την τεχνολογία για να αναβαθμίσετε διαδικασίες και να ανεβάσετε την απόδοση σας;
- Πως εξυπηρετούν οι εσωτερικές σας διαδικασίες την λειτουργία σας; Μήπως είναι ώρα να τις αξιολογήσετε ξανά;
Συμπερασματικά…
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι μια διαδρομή. Μείνετε προσηλωμένοι, συνεπείς και δημιουργείστε στην επιχείρηση σας ένα περιβάλλον εκμάθησης και συνεργασίας για να πετύχετε. Δώστε χρόνο, βάλτε στόχους και ξεκινήστε με τα σωστά σε προτεραιότητα βήματα για την επιχείρηση σας. Ο Covid κάποια στιγμή θα φύγει, η επιχείρηση σας εντωμεταξύ θα έχει μεταμορφωθεί ψηφιακά, αισίως, με επιτυχία.
Επικοινωνείστε μαζί μας για να ξεκίνησετε τον ψηφιακό σας μετασχηματισμό με την κατασκευή ή ανακατασκευή του site σας. Συνεργαζόμαστε με πολλές μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις και μπορούμε να σας βοηθήσουμε να ξεκινήσετε το δικό σας Digital Journey.