Ηλεκτρονικό Εμπόριο Ελλάδα, ο Covid επιταχύνει την ανάπτυξη

Το 2020 είναι η χρονιά που ανέτρεψε όλες τις προβλέψεις για την ανάπτυξη στο ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα. Κι ενώ ακόμα δεν έχουμε την δημοσίευση για το που έκλεισε η συνολική αγορά στο ηλεκτρονικό εμπόριο το 2020, δημοσιεύσεις από επιμέρους κλάδους δείχνουν πολύ μεγάλη ανάπτυξη.

Παρόλες τις χαμηλές μας ταχύτητες σαν χώρα στον ψηφιακό μετασχηματισμό, ειδικά στις μικρές επιχειρήσεις, ζούμε τους τελευταίους 12 μήνες αλλαγές & ποσοστά ανάπτυξης στην αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου που σε άλλες συνθήκες μπορεί να μας είχαν πάρει και 5-10 χρόνια για να συμβούν. Η “ξέφρενη κούρσα” του Covid έβγαλε βέβαια ταυτόχρονα στην επιφάνεια στις επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου και πολλές δυσλειτουργίες, προβλήματα (τεράστια στο last mile), ελλείψεις και συνεχείς προκλήσεις με τα αλεπάλληλα νέα μοντέλα “Click Away”, “Click in Shop” κλπ.

Σε ένα τόσο δυναμικό & προκλητικό πλαίσιο οι μικρές επιχειρήσεις χωρίς ψηφιακή παρουσία συνειδητοποίησαν για τα καλά την ανάγκη δημιουργίας ηλεκτρονικών καταστημάτων. Την δυναμική αυτή επιβεβαιώνει το πρόγραμμα ΕΣΠΑ e-Λιανικό που στην λήξη του στις 6/4/2021 συγκέντρωσε 11503 αιτήσεις. Το υπουργείο Ανάπτυξης ανακοινώνει Β΄κύκλο τον Απρίλιο του ’21 και παρακινούμε κι εμείς τις μικρές επιχειρήσεις να μην χάσουν αυτή την 2η ευκαιρία και να αξιολογήσουν την προοπτική να αναπτύξουν την ηλεκτρονική τους παρουσία.

(Συμβουλευτείτε μας αν σκέφτεστε να δραστηριοποιηθείτε στον χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου. Θα απαντήσουμετις ερωτήσεις σας με χαρά προκειμένου να σας βοηθήσουμε). 

 

Τι προβλέπαμε για την αγορά από το 2019 & που φτάσαμε το 2020 στο ηλεκτρονικό εμπορίο στην Ελλάδα; 

  • Το E-Commerce Europe για την Ελλάδα καταγράφει την αγορά του 2019 στα 5,8 δις € παρουσιάζοντας ένα ρυθμό ανάπτυξης +7% (μπορείτε να δείτε όλα τα στοιχεία της τότε εκτίμησης παρακάτω στο άρθρο).
  • Για το 2020 τα νούμερα ανάπτυξης για 2 κατηγορίες ηλεκτρονικού εμπορίου, όπως τις ανακοίνωσε η Convert Group μέσα από τις έρευνες eRetail Audit, είναι πραγματικά εντυπωσιακά. Η αγορά του online Grocery επιτέλους αναπτύσσεται δυναμικά ενώ η πιο  ώριμη αγορά του online Pharmacy συνεχίζει να εξελίσσεται όπως όλα τα τελευταία  χρόνια.
    • Online Grocery: +262% σε σχέση με το 2012/ με την αξία του τμήματος αυτού να φτάνει τα 163 εκ. ευρώ (από 46,7 εκ. ευρώ το ’19 – αναλυτικά στοιχεία παρακάτω).
    • Online Pharmacy: +18,5% / αξία τμήματος αγοράς στα 223 εκ. ευρώ
  • Μέσα στο 2020 η τελευταία εκτίμηση που έδωσε η διοίκηση του GR.EC.A. για το 2020 και το σύνολο της αγοράς (που συμπεριλαμβάνεται στην ετήσια έκθεση του eCommerce Europe) ήταν €10,7δις με +42,7% ρυθμό ανάπτυξης (αφορά την αξία των online αγορών προϊόντων και υπηρεσιών από Έλληνες καταναλωτές σε ελληνικά και διεθνή e-shops). Περιμένουμε με μεγάλο ενδιαφέρον το επικαιροποιημένο νούμερο για την αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου για όλο το 2020, που ήταν και πολύ δύσκολη και απρόβλεπτη αλλά ταυτόχρονα πολύ ενδιαφέρουσα.

Ηλεκτρονικό Εμπόριο, On line Grocery 2020

Αναλυτικά η έρευνα της Convert Group, για το σύνολο της χρονιάς του 2020, στο on line Grocery κατέγραψε το εντυπωσιακό ποσοστό αύξησης +262%. Μέσα στην διάρκεια της χρονιάς (στα αποτελέσματα του eRetail Audit για το 9μηνο) η Convert σχολίαζε ότι αυτά τα ποσοστά ανάπτυξης αναμενόνταν να καταγραφού σε διάστημα 5ετίας. Ο Δεκέμβριος του 2020 ήταν ο υψηλότερος μήνας της χρονιάς σε πωλήσεις με +669% Y-o-Y Growth rate, ξεπερνώντας τα επίσης ψηλά νούμερα που είχαν καταγραφεί Μάρτιο & Απρίλιο κατά το αρχικό ξέσπαμα του Covid/πρώτο lockdown.

Συνολο 2020 (πηγή eRetail Audit by Convert Group)

Ηλεκτρονικό Εμπόριο, Pharmacy 2020

Αντίστοιχα η αγορά του online Pharmacy, σύμφωνα πάντα με το eRatail Audit των Φαρμακείων από την Convert, παρέμεινε ανοδικό και κερδισμένο επίσης. Το συνολικό μέγεθος της για το 2020 φτάνει τα 223 εκ. ευρώ με ανάπτυξη +18,5%. Τα μεγαλύτερα peaks της χρονιάς ήταν τον Απρίλιο & Νοέμβριο, ενώ η μεγαλύτερη κατηγορία σε πωλήσεις είναι αυτή του Beauty & Personal Care.

Σύνολο 2020 (πηγή eRetail Audit by Convert Group)

 

Η πρόβλεψη για το ηλεκτρονικό εμπόριο προ-Covid-19

Για λόγους ιστορίας, κρατάμε εδώ κι όλα τα στοιχεία & προβλέψεις στην προ-Covid εποχή. Αυτά λοιπόν που ερευνήσαμε τότε μας έλεγαν ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο σαφώς θα συνέχιζε να αναπτύσσεται παγκόσμια και η Ελλάδα φυσικά θα ακολουθούσε αυτή την τάση.

Για το 2019 η εκτίμηση του E-Commerce Europe για την Ελλάδα ήταν και είναι ακόμ ότι η αγορά θα πλησιάσει τα 5,8 δις € παρουσιάζοντας ένα ρυθμό ανάπτυξης +7%. Το ποσοστό αυτό είναι μικρότερο από το αντίστοιχο για το σύνολο της Ευρώπης όπου εκτιμάται ότι ο B2C τζίρος, μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου, θα κυμανθεί στο +13,6%.

Παρόλο το μονοψήφιο νούμερο ανάπτυξης, η προοπτική για την περαιτέρω ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου στην χώρα μας σύμφωνα με την ELTRUN & το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών ήταν δεδομένη από τότε αφού μόνο το 40% του πληθυσμού πραγματοποιεί ηλεκτρονικές αγορές σε σχέση με τα αντίστοιχα Ευρωπαϊκά νούμερα που ξεπερνούν το 70-75%. Η επέλαση του Covid που με σχεδόν βίαιο τρόπο άλλαξε τις καταναλωτικές συνήθειες επιτάχυνε σίγουρα την διείσδυση του ηλεκτρονικού εμπορίου το διάστημα Μαρτίου-Μαίου 2020.

Η μέση δαπάνη ανά καταναλωτή το 2018 για ηλεκτρονικές αγορές είχε επίσης τότε αυξητική τάση +3,4% έναντι του 2017 & 16,8% έναντι του 2015 (πηγή Kathimerini/E-Commerce Europe). Μεγάλη ανάπτυξη τότε έναντι του 2015 συνδέεται με την στροφή που υπήρξε λόγω capital controls στο ηλεκτρονικό εμπόριο, το πρώτο μεγάλο σημείο-αναφοράς για το ηλεκτονικό εμπόριο στην Ελλάδα.

Μέση Δαπάνη / Καταναλωτή σε Ηλεκτρονικές Αγορές:

  • 2018: 1818,8€ (+3,4%)
  • 2017: 1758,3€ (+4%)
  • 2016: 1689,4€ (+8,5%)
  • 2015: 1556,7€

ηλεκτρονικό εμπόριο ελλάδα

 

 

Αριθμός επιχειρήσεων στο Ηλεκτρονικό Εμπόριο Ελλάδα

Σύμφωνα με την ίδια έρευνα της ELTRUN, πάνω από 7000 Ελληνικές Εταιρίες έχουν ηλεκτρονικό κανάλι πώλησης από τις οποίες:

  • Τα 2/3 είναι μεσαίες ή μεγάλες επιχειρήσεις (κι απασχολούν πάνω από 10 άτομα)
  • 1/3 είναι μικρές, δυναμικές εταιρίες με κύριο κανάλι πώλησης το ηλεκτρονικό
  • αλλά μόνο 160 από αυτές έχουν πάρει το σήμα πιστοποίησης ηλεκτρονικού εμπορίου/Trustmark από την GRECA (Ελληνικός σύνδεσμος ηλεκτρονικού εμπορίου).

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός (Digital Transformation) των εταιριών στην Ελλάδα, σύμφωνα με μακροχρόνια έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και τον καθηγητή κ. Δουκίδη, συμβαίνει μεν αλλά ακόμα βρισκόμαστε σε αρχικά στάδια.

 Συμπεριφορά Αγοραστών στο Ηλεκτρονικό Εμπόριο Ελλάδα

Το 85% των online αγοραστών κάνει το 80% των αγορών του από Ελληνικά online καταστήματα. Το 2016 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 60%. Με λίγα λόγια η εξέλιξη στο Ηλεκτρονικό Εμπορίο Ελλάδα και η είσοδος ή επέκταση των ηλεκτρονικών μας καταστημάτων έχει παρακινήσει τους αγοραστές να χρησιμοποιούν λιγότερο ηλεκτρονικά καταστήματα του εξωτερικού.

Συγκεκριμένα, βάσει της έρευνας ELTRUN 2017 , οι αγορές από ελληνικά online καταστήματα αυξήθηκαν από το 2015 ως το 2017 ως εξής:

  • το 2015 5/10 αγορές έγιναν από ελληνικά eshops
  • το 2016 το νούμερο αυξήθηκε σε 6/10
  • και το 2017 ήταν 7/10

Παρότι η πρόσβαση των χρηστών στο internet γίνεται κατά κύριο λόγο μέσω mobile (93%), οι αγορές online γίνονται κατά βάση μέσω H/Y 80% και μόλις 15% μέσω κινητού. Ο κύριος λόγος σύμφωνα με την ELTRUN είναι η διευκόλυνση της χρηστικότητας.

Οι δημοφιλέστεροι τρόποι πληρωμής που καταγράφονται για το 2018 είναι: χρεωστική κάρτα 64%, αντικαταβολή 54% (από 57% το 2017), πιστωτική κάρτα 37% και PayPal 33%.

Κορυφαίες κατηγορίες στο Ηλεκτρονικό Εμπόριο Ελλάδα

 Οι κατηγορίες που αγοράζουν πιο πολύ online οι Έλληνες καταναλωτές έχουν να κάνουν με διακοπές/ταξίδια, έτοιμο φαγητό, ένδυση/υπόδηση & εξοπλισμό Η/Υ. Τα παρακάτω ποσοστά ανά κατηγορία, σύμφωνα πάντα με την ELTRUN, έχουν καταγραφεί το διάστημα Ιαν-Σεπτ 2018 αλλά δεν αναμένεται να αλλάξουν σημαντικά για το 2019.

  • Διαμονή σε καταλύματα 50%
  • Ταξιδιωτικές υπηρεσίες 46%
  • Έτοιμο φαγητό 43% (και η κατηγορία με την μεγαλύτερη αύξηση)
  • Εξοπλισμός Η/Υ 41%
  • Ηλεκτρονικές Συσκευές 40%
  • Εισιτήρια για εκδηλώσεις 39%
  • Βιβλία 37%
  • Οικιακά Είδη 36%
  • Είδη Φαρμακείου 30%
  • Προσωπική Φροντίδα 30%
  • Ασφάλειες 26%

Λόγοι για τους οποίους οι καταναλωτές αγοράζουν οnline

Σύμφωνα με τις απαντήσεις των αγοραστών στην έρευνα της ELTRUN αγοράζουν online. Ο λόγος είναι για να πετύχουν καλύτερες τιμές, γιατί έχουν μεγαλύτερη ποικιλία/επιλογές και για να εξοικονομήσουν χρόνο.

Λόγοι για τους οποίους οι καταναλωτές εμπιστεύονται ένα eshop  

Οι 3 βασικοί λόγοι για να εμπιστευτούν ένα eshop οι Έλληνες αγοραστές είναι: ασφάλεια στις συναλλαγές/πιστοποίηση, Εξυπηρέτηση, Ταχύτητα & Ευκολία.

ηλεκτρονικό εμπόριο ελλάδα πίνακας στατιστικών

Τι επηρεάζει τις αγοραστικές αποφάσεις των αγοραστών

Η πλειοψηφία των αγοραστών κάνει έρευνα αγοράς online πριν πραγματοποιήσει κάποια αγορά:

  • Τα στοιχεία της ELTRUN για το 2018 μας λένε ότι 2 στους 3 κάνει έρευνα έναντι 1 στους 2 το 2017.
  • Ενώ η Google επιβεβαιώνει το νούμερο αναφέροντας ότι 84% των Ελλήνων κάνει έρευνα στο διαδίκτυο πριν αγοράσει (Google for Retail/Holiday-Playbook)

Σύμφωνα με την ELTRUN τα κανάλια που επηρεάζουν την αγοραστική συμπεριφορά είναι:

  • Newsletter, 52%
  • Διαφημίσεις σε sites που επισκέφθηκαν, 33%
  • Ενημερώσεις/μηνύματα στο κινητό, 31%
  • Διαφημίσεις στις μηχανές αναζήτησης, 19%
  • Διαφήμιση στο Facebook, 16%
  • Διαφημίσεις στο YouTube, 13%

Οι αγοραστές επηρεάζονται από περισσότερο από 1 κανάλια επικοινωνίας στην διάρκεια του αγοραστικού τους ταξιδιού. Μπορεί να χρειαστούν από μία ως πολλαπλές φορές αλληλεπίδρασης με διαφορετικά κανάλια και περιεχόμενο. Ανάλογα το είδος που αγοράζουν, την σχέση που έχουν με το όποιο ηλεκτρονικό κατάστημα και το στάδιο που βρίσκονται στο αγοραστικό τους ταξίδι.

Οι επιχειρήσεις με online αλλά και φυσική παρουσία (σημεία πώλησης) ευνοούνται έναντι των επιχειρήσεων με μόνο ψηφιακή παρουσία. Oι αγοραστές πολύ συχνά καταλήγουν να αγοράσουν στο κατάστημα αφού όμως έχουν κάνει λεπτομερή έρευνα online. ‘Η αντίθετα σιγουρεύονται πρώτα για την επιλογή τους στο φυσικό κατάστημα και κάνουν online την συναλλαγή.

Παρατηρώντας αυτήν την πολύ-καναλική (multi-channel) συμπεριφορά των αγοραστών καταλαβαίνουμε ότι προγράμματα Digital Marketing ενισχύουν ευρύτερα την ανάπτυξη επιχειρήσεων (και των κατηγοριών που εμπορεύονται) με online & και φυσική παρουσία. Και κατά συνέπεια οι ίδιες οι επιχειρήσεις επενδύουν συστηματικά στο omni-channel εμπόριο αφού τέτοια είναι και η διαδρομή του κατανωλωτή.

Ενδεικτικά, σύμφωνα με έρευνες της Google στην Αμερική, τα παρακάτω % αγοραστών δήλωσαν ότι ψώνισαν τις συγκεκριμένες κατηγορίες τόσο online όσο και σε φυσικό κατάστημα (πηγή Think with Google):

  • Ένδυση 70% (23% μόνο online)
  • Ταινίες, βιβλία & video games 68%
  • Παιχνίδια 66%
  • Ηλεκτρικές συσκευές σπιτιού 64%

Διαβάστε επίσης: Ψηφιακός Μετασχηματισμός & Μικρές Επιχειρήσεις.

ηλεκτρονικό εμπόριο ελλάδα